CESTUJEME NA KOLE

CYKLODOPRAVA – VIZE A CÍLE

Vize: Jaká by měla být cyklistická doprava v roce 2030?

 

Pohyb na jízdním na kole je vnímán jako běžný, ve městech nejsou zbytečné zákazy a cyklisté jsou chráněni při nutné jízdě po ulicích se silným provozem, pokud je to možné, jsou vybudovány cyklostezky podél vodních toků, především páteřní cyklostezka Odra – Nisa, podíl cyklistů na přepravní práci dosahuje 5%.

 

Strategické cíle

 

Cyklodoprava je:

  • A Vnímaná jako běžná
  • B Chráněná od provozu automobilů
  • C Podporovaná jako pozitivní zážitek

 

 

A Vnímaná jako běžná

Dílčí cíle

 

A1: Provoz cyklistů po chodnících a pěších cestách s malým provozem pěších

Opatření:

  • A1.1: Legalizace jízdy po vybraných cestách
  • A1.2: Možnost jízdy po vybraných chodnících bez silného pěšího provozu

 

A2: Umožnění jízdy ve městech bez omezení zavedených pro automobilovou dopravu

Opatření:

  • A2.1: Průjezdnost zklidněných ulic a zón
  • A2.2: Umožnění průjezdu jednosměrkami v obou směrech
  • A2.3: Zřizování zón 30 s plošně obousměrným pohybem cyklistů

 

A3: Parkování kol v cíli cest

Opatření:

  • A3.1: Cyklistické stojany, cykloboxy, především v centrech měst
  • A3.2: Zaměstnavatelé – úpravy pro cyklisty
  • A3.3: B+R na terminálech a nádražích
  • A3.4: Parkování u škol

 

A4: Zřízení koordinátora dopravy / cyklokoordinátora na úrovni obcí

Opatření:

  • A4.1: Zřízení koordinátorů dopravy s funkcí cyklokoordinátora na úrovni obcí

 

 

B Chráněná od provozu automobilů

Dílčí cíle

 

B1: Síť chráněné infrastruktury pro cyklisty

Opatření:

  • B1.1: Páteřní síť cyklostezek podél vodních toků
  • B1.2: Nové trasy pro cyklisty místo nebezpečných úseků ve městech
  • B1.3: Cyklostezky pro dostupnost měst z blízkého okolí (Machnín, Mníšek)

 

B2: Řešení provozu na hlavních ulicích měst

Opatření:

  • B2.1: Řešení kritických úseků se silným  provozem automobilů pruhy pro cyklisty
  • B2.2: Řešení kritických míst v křižovatkách
  • B2.3: Řešení souběhu tramvajové a cyklistické dopravy

 

B3: Řešení bodových závad bezpečnosti cyklistů

Opatření:

  • B3.1: Bezpečnostní inspekce dnešního stavu
  • B3.2: Řešení kolizních křižovatek
  • B3.3: Řešení v okolí zastávek VD

 

 

C Podporovaná jako pozitivní zážitek

Dílčí cíle

 

C1: Infrastruktura pro vyšší atraktivitu cyklistické dopravy na okrajích měst

Opatření:

  • C1.1: Vyznačení kvalitních napojení na turistické trasy (Machnín, Mníšek)
  • C1.2: Nové cesty pro cyklisty a pěší, rekonstrukce cest
  • C1.3: Cyklisté v rekreačních zónách města

 

C2: Orientace pro návštěvníky, turisty

Opatření:

  • C2.1: Rekreační cyklotrasy pro podporu návštěvnosti měst
  • C2.2: Informační kampaň – cyklisté přijeďte do Liberce a Jablonce
  • C2.3: Doprovodná infrastruktura – odpočívky, hřiště

 

C3: Orientace pro návštěvníky, turisty

Opatření:

  • C3.1: Propagace cyklistické dopravy po městech v médiích
    • Vytvořit specifický akční plán marketingové podpory cyklistické dopravy, spolupráce se zaměstnavateli, školami a dalšími subjekty
  • C3.2: Informační kampaně na webu měst
    • Realizovat kampaň „Do práce na kole“
    • Realizovat kampaň „Do školy na kole“
    • Realizovat kampaň „Nakupuj na kole“
  • C3.3: Orientační značení pro cyklisty
    • Projekt pasportu a doplnění orientačního značení pro cyklisty
  • C3.4: Informace do map – cykloserver.cz, mapy.cz o městské infrastruktuře
    • Pravidelná aktualizace dat o cyklistické infrastruktuře